Dyplomacja stadionowa Chin w Afryce

Tekst pierwotnie ukazał się 17.09.2021 r. na stronie Instytutu Nowej Europy

Ekspansja inwestycyjna Chin w Afryce ma swoje uzasadnienie nie tylko polityczne czy gospodarcze, ale również społeczne. Projekty infrastrukturalne nie są przypadkowe, lecz precyzyjnie skalkulowane na zysk ekonomiczny przy jednoczesnym wzmacnianiu pozytywnego wizerunku Chin w państwach afrykańskich. Jednym z najważniejszych narzędzi Chin, które ma pomóc osiągnąć ów cel, jest tzw. dyplomacja stadionowa. Być może te inwestycje nie stanowią największego wolumenu wartości wszystkich chińskich projektów w Afryce, jednakże należą do jednych z najbardziej widocznych i spektakularnych.

Specyficzna forma soft power

Dyplomacja stadionowa jest wynalezioną przez Chińczyków formą wpływu na inne państwa oraz społeczeństwa – jest ona niemalże unikalna w skali świata. Polega na finansowaniu, planowaniu i wykonywaniu w całości projektów aren sportowych, najczęściej w krajach rozwijających się, które nie są w stanie same takiego projektu stadionu zrealizować. Forma pomocy może też obejmować finansowanie budowy obiektu sportowego na zasadzie pożyczki i układu: Pekin pożyczy pieniądze, a projekt zrealizują chińskie firmy. Niejednokrotnie Chińczycy także odnawiali obiekty sportowe. Propozycje wybudowania aren sportowych nie są jednak jedynymi, bowiem Chińczycy zazwyczaj oprócz tego oferują budowę dróg, mostów, torów kolejowych, szpitali, szkół czy nawet budynków rządowych – czyli całą potrzebną w danym państwie infrastrukturę. Stadion jest więc tylko jedną z kilku opcji do wyboru, lecz wobec oczekiwań przywódców biedniejszych państw, może być on pierwszym wyborem władzy państwowej ze względu na swój „narodowy” charakter.

Nie ulega wątpliwości, że taka forma polityki pomocowej na kontynencie afrykańskim nie jest bezinteresowna. Abstrahując od celów wizerunkowych i postrzegania Chin wśród społeczeństw afrykańskich, głównym celem politycznym było nawiązanie relacji dyplomatycznych między Chińską Republiką Ludową a afrykańskimi państwami, które otrzymały wsparcie infrastrukturalne. Ta koncepcja wpisywała się w proces, który dzisiaj nazywa się „polityką jednych Chin”. Wiele z tych państw jednocześnie zrywało stosunki z Republiką Chińską – Tajwanem, co było w zasadzie jedynym wymogiem Pekinu (choć mógł on być odłożony w czasie).

Istotnym elementem dyplomacji stadionowej Chin jest fakt, iż Pekin nie wymaga od państw afrykańskich reform systemowych w kierunku demokracji, co jest –  a contrario wobec pomocy państw Europy Zachodniej oraz Stanów Zjednoczonych – kluczową różnicą, która jest bardzo atrakcyjna dla wielu afrykańskich przywódców. To też stanowi bardzo ważny argument w kontekście skuteczności oraz skali działań Chińczyków w Afryce.

„Polityka jednych Chin” – nawiązywanie relacji dyplomatycznych Chińskiej Republiki Ludowej w Afryce:

Lp.

Kraj

Rok nawiązania relacji dyplomatycznych

1

Egipt

1956

2

Algieria

1958

3

Maroko

1958

4

Gwinea

1959

5

Sudan

1959

6

Ghana

1960

7

Mali

1960

8

Somalia

1960

9

Senegal

1961

10

Uganda

1962

11

Kenia

1963

12

Republika Środkowoafrykańska

1964

13

Kongo

1964

14

Tanzania

1964

15

Tunezja

1964

16

Zambia

1964

17

Mauretania

1965

18

Etiopia

1970

19

Gwinea Równikowa

1970

20

Burundi

1971

21

Kamerun

1971

22

Nigeria

1971

23

Rwanda

1971

24

Sierra Leone

1971

25

Benin

1972

26

Demokratyczna Republika Kongo

1972

27

Madagaskar

1972

28

Mauritius

1972

29

Togo

1972

30

Gabon

1974

31

Botswana

1975

32

Komory

1975

33

Mozambik

1975

34

Republika Zielonego Przylądka

1976

35

Seszele

1976

36

Libia

1978

37

Dżibuti

1979

38

Zimbabwe

1980

39

Angola

1983

40

Wybrzeże Kości Słoniowej

1983

41

Namibia

1990

42

Erytrea

1993

43

Niger

1996

44

Gwinea Bissau

1998

45

Republika Południowej Afryki

1998

46

Lesotho

2001

47

Liberia

2003

48

Czad

2006

49

Malawi

2008

50

Sudan Południowy

2011

51

Gambia

2016

52

Burkina Faso

2018

 

Wieloletnia praktyka

Dyplomacja stadionowa jest obecna w polityce zagranicznej Chińskiej Republiki Ludowej od ponad 60 lat. Pierwsza tego typu pomoc dla innego kraju została zrealizowana w 1958 roku w stolicy Mongolii, Ułan Bator, i była wyrazem pewnego pragmatyzmu w polityce międzynarodowej. Choć Chiny na początku lat 50. XX wieku bardzo cierpiały z powodu napięć politycznych i militarnych między wschodnim a zachodnim blokiem, to musiały przyjąć pewną postawę względem innych państw sojuszniczych. Bezpośrednią inspiracją dla Pekinu była pomoc gospodarcza od Związku Radzieckiego, którą Chińczycy otrzymali po przystąpieniu do bloku socjalistycznego. Choć trudno też nie zauważyć, iż ten rodzaj wsparcia dla innego kraju przypomina w swoim założeniu Plan Marshalla, który USA zaproponowały państwom europejskim po II Wojnie Światowej. I ta forma polityki pomocowej w stosunkach międzynarodowych stała się jednym z fundamentów wpływu na inne kraje. Chiny bardzo dobrze zdefiniowały tę formę dyplomacji i skierowały swoje narzędzia finansowe w stronę państw o podobnych ideałach socjalistycznych. Budując tam, w sensie dosłownym, areny sportowe, jednocześnie Pekin budował własny status. Stadiony i pomoc sportowa była początkowo wykorzystywane do wspierania ruchów narodowowyzwoleńczych w krajach rozwijających się Azji oraz Afryki. Czyniąc z pomocy sportowej filar swojej dyplomacji, Chińczycy dosłownie rozpoczęli podróż po całym globie. Końcówka lat 50. i początek lat 60. XX wieku był okresem formowania się polityki, która dzisiaj jest znana i definiowana jako dyplomacja stadionowa. Od 1958 roku, Chiny zrealizowały ponad 140 projektów w ramach dyplomacji stadionowej w ponad 60 krajach. Ten rodzaj pomocy otrzymały nie tylko kraje afrykańskie, ale również azjatyckie, południowoamerykańskie, środkowoamerykańskie czy państwa z południowego Pacyfiku.

Lata 50. i 60. XX wieku to okres, w którym dyplomacja stadionowa była przede wszystkim narzędziem politycznym. W tym czasie Chińska Republika Ludowa nie miała możliwości zaistnieć sportowo w wielu dyscyplinach, gdyż jedyną chińską reprezentacją uznawaną w bardzo dużej liczbie międzynarodowych organizacji sportowych była Republika Chińska – Tajwan. Toteż propozycje wybudowania obiektów sportowych były precyzyjnie zaplanowane przed konkretnymi wydarzeniami sportowymi. Pekin w ten sposób chciał zamanifestować swoją obecność w międzynarodowym środowisku sportowym, pokazując ekonomiczną zdolność do organizacji sportu w sensie ogólnym. Wówczas ta polityka była prowadzona głównie w Azji, a nowe obiekty sportowe zyskały m.in. Mongolia, Kambodża czy Indonezja.

Dopiero od lat 70. XX wieku, kiedy Chiny w sposób wyraźny zwróciły się w stronę Afryki, obserwować można dwa kolejne cele: wizerunkowy i ekonomiczny. Celem wizerunkowym jest oczywista chęć poprawy postrzegania Chin i tego co chińskie w społeczeństwach afrykańskich. Imponujące obiekty sportowe, w wielu przypadkach multifunkcyjne, które są w stanie pomieścić kilkadziesiąt tysięcy osób, często są określane mianem wizytówki kraju. A to, kto zapewnił taki stadion, jest podkreślane i pamiętane. Drugi cel – ekonomiczny – jest tym, co Pekin otrzymuje w zamian za realizację budowy areny sportowej. Najczęściej są to preferencyjne stawki na surowce naturalne, prawo do pierwszeństwa w zakupie surowców, czy zwrot z tytułu korzystnego oprocentowania pożyczki od kraju, który na realizację budowy stadionu zaciągnęło kredyt w Chinach.

Niemożliwym jest obecnie zebranie wartości wszystkich projektów realizacji aren sportowych w Afryce, gdyż wiele z nich nie zostało upublicznionych. Jednakże na podstawie różnych źródeł, doniesień medialnych, średniej wartości jednego projektu oraz liczby wykonanych obiektów, szacować można, iż wartość ta przekroczyła 2 mld dolarów1.

Warto zwrócić uwagę jeszcze na kontekst historyczno-społeczny dyplomacji stadionowej Pekinu na kontynencie afrykańskim. Chiny nie były obciążone epoką kolonializmu, co zestawiając z perspektywą państw Europy Zachodniej, może też tłumaczyć przewagę Chińczyków nad światem zachodnim w rozmowach z państwami Afryki. Okres postkolonialny, w trakcie którego rodziło się wiele niepodległych państw na tym kontynencie, został mądrze zagospodarowany przez Chiny, które nawiązały relacje ekonomiczne z krajami rozwijającymi się, co w dłuższej perspektywie buduje przewagę polityczną i społeczną pozycji Chin względem USA czy Europy Zachodniej.

Mimo pomocy Chin i wsparciu w budowie wielu obiektów powszechnie dostępnych oraz ułatwiających codzienne funkcjonowanie Afrykańczyków, to właśnie stadiony i areny sportowe stanowią wizytówkę – swoistą „pamiątkę” po Chińczykach, którzy pojawili się w danym miejscu. Chociaż wartość budowy stadionów nie stanowi większości ogólnej wartości wsparcia ekonomicznego Chin w Afryce, to spektakularna architektura, rozmach oraz często narodowy charakter obiektów utrwala przekonanie, że to Chiny są prawdziwym przyjacielem Afryki.

Z drugiej strony rodzi to też pewne zagrożenie dla Pekinu, bowiem jeśli rozwój infrastrukturalny, jaki Chiny starają się zapewnić państwom afrykańskim, może nie do końca spełniać swoje cele, a mimo to stadiony nadal będą jednym z najbardziej widocznych elementów tej polityki – to mogą one pozostać obiektami monumentalnego oderwania od realiów życia codziennego. A to już nie będzie pożądanym efektem tej specyficznej odmiany soft power. Wiedzieć trzeba także, iż często te stadiony, niejednokrotnie nazywane arenami „narodowymi”, świadczą o kaprysie władz państwowych, a procedury związane z ich budową bywały obarczone korupcją. Istotną kwestią jest także jakość wykonania tychże aren, a ten aspekt często pozostawia wiele do życzenia. Stadiony oczywiście pod względem rozmachu i architektury są imponujące, jednak Chińczycy niejednokrotnie budują je przy zmniejszonych kosztach.

Być może nawet areny te nie są do końca potrzebne, na przykład stadiony budowane na Puchar Narodów Afryki w Gwinei Równikowej w 2015 roku. Obiekty, które powstały kilka lat przed turniejem, były za duże względem właściwego zainteresowania tą dyscypliną w Gwinei Równikowej – ironią losu pozostaje fakt, iż na jednym z tych stadionów, w Malabo, doszło niemal do linczu społecznego kibiców z Ghany podczas meczu półfinałowego Pucharu Narodów Afryki w 2015 Gwinea Równikowa-Ghana. Powodem niezadowolenia kibiców na trybunach był wynik sportowy (Ghana wygrała 3-0), ale fundamentem tej reakcji było niezadowolenie społeczne polityką wewnętrzną prezydenta Teodoro Obianga, który wydał olbrzymie pieniądze na stadiony, które nie powinny być priorytetowym wydatkiem w kraju. Zamieszki, interwencja policji oraz grupa kibiców z Ghany szukająca schronienia na murawie przed rozwścieczonym tłumem kibiców Gwinei Równikowej pozostaną na zawsze jednoznacznie powiązane ze stadionem wybudowanym przez Chińczyków. Zatem, choć dyplomacja stadionowa jest polityką skuteczną z perspektywy Chińskiej Republiki Ludowej, to jednocześnie jest ryzykowną.

Obiekty sportowe w Afryce, gdzie w procesie budowy i/lub rekonstrukcji brali udział Chińczycy2:

Lp.KrajRokMiastoStadion
1Tanzania1969Dar es SalaamUhuru Stadium
2Tanzania1970ZanzibarAmaan Stadium
3Czad1972NdżamenaStade Nacional
4Somalia1978MogadiszuMogadishu Stadium
5Sierra Leone1979FreetownNational Stadium
6Benin1982KotonuStade de l’Amite
7Mauretania1983NawakszutStadion Olimpijski
8Maroko1983RabatMoulay Abdallah Stadium
9Maroko1983RabatSalle Omnisports Moulay Abdallah
10Gambia1984BakauGambia Independence Stadium
11Burkina Faso1984WagaduguStade du 4 Aout
12Senegal1985DakarLeopold Senghor Stadium
13Rwanda1986KigaliAmahoro National Stadium
14Liberia1986PaynesvilleDoe Sports Complex
15Kenia1987NairobiMoi International Sports Center
16Zimbabwe1987HarareZimbabwe National Sports Stadium
17Niger1989NiameyStade General Seyni Kountche
18Gwinea Bissau1989BissauEstadio 24 de Setembro
19Mauritius1991Belle Vue MaurelStade Anjalay
20DR Kongo1993KinszasaStade de Martys
21Dżibuti1993DżibutiStade du Ville
22Uganda1997KampalaMandela National Stadium
23Niger1999NiameyStade General Seyni Kountche
24Togo2000LomeKegue Stadium
25Mali2002BamakoStade du 26 Mars
26Mali2002BamakoStade Modibo Keita
27Mali2002KayesStade Abdoulaye Nakoro Cissoko
28Mali2002MoptiStade Barema Bocoum
29Mali2002SegouStade Amari Daou
30Mali2002SissakoStade Babemba Traore
31Sierra Leone2002FreetownNational Stadium
32Dżibuti2004DikhilOmnisport Center
33Sierra Leone2006Dystrykt BoBo Stadium
34Republika Środkowoafrykańska2006BanguiBarthelemy Boganda Sports Complex
35Kongo2007Pointe NoireMunicipal Stadium
36Gwinea Równikowa2007BataEstadio de Bata
37Gwinea Równikowa2007MalaboEstadio de Malabo
38Liberia2007PaynesvilleDoe Sports Complex
39Kongo2008DolisieDenis Sassou-Nguesso Stadium
40Ghana2008Sekondi TakoradiSekondi Takoradi Stadium
41Ghana2008AkraAccra Sports Stadium
42Ghana2008KumasiBaba Yara Stadium
43Angola2009LuandaEstadio 11 de Novembro
44Angola2009BenguelaEstadio Nacional de Ombaka
45Angola2009KabindaEstadio Nacional de Chiazi
46Angola2009LubangoEstadio Nacional de Tundavala
47Kamerun2009JaundeYaounde Multipurpose Sports Complex
48Kongo2009OwandoMarien Ngouabi Stadium
49Tanzania2009Dar es SalaamMkapa National Stadium
50Senegal2009PikineStade Alassane Djigo
51Senegal2009DiourbelStade Ely Manel Fall
52Mozambik2010MaputoEstadio Nacional de Zimpeto
53Tanzania2010ZanzibarAmaan Stadium
54Zimbabwe2010HarareZimbabwe National Sports Stadium
55Gwinea Równikowa2011BataEstadio de Bata
56Gabon2011LibrevilleStade de l’Amitie
57Gwinea2011KonakryNongo Stadium
58Zambia2011NdolaLevy Mwanawasa Stadium
59Ghana2011AkraGhana Armed Forces Sport Complex
60Tanzania2011Dar es SalaamUhuru Stadium
61Uganda2011KampalaMandela National Stadium
62Kamerun2012LimbeStade de Limbe
63Zambia2012LusakaOlympic Youth Development Centre Pool
64Kenia2012NairobiMoi International Sports Center
65Senegal2012KaolackStade Kamine Gueye
66Zambia2013LusakaNational Heroes Stadium
67Gwinea Bissau2013BissauEstadio 24 de Setembro
68Senegal2013MbourCaroline Faye Stadium
69Senegal2013FatickStade Massene Sene
70Senegal2013LougaStade Al Boury Ndiaye
71Senegal2013KoldaStade de Kolda
72Senegal2013TambacoundaStade de Tamba
73Senegal2013Saint LouisStade Mawade Wade de Medina
74Algieria2014OranStade Abdelkader Freha
75Sierra Leone2014Dystrykt BoBo Municipal Stadium
76Wyspy Zielonego Przylądka2014PraiaEstadio Nacional de Cabe Verde
77Senegal2014MatamStade Regional de Matam
78Algieria2015Alger-BarakiGrand Stade d’Alger
79Kamerun2015BafoussamBafoussam Omnisport Stadium
80Zambia2015LusakaIndependence Stadium
81Ghana2015Cape CoastCape Coast Stadium
82Somalia2015MogadiszuMogadishu Stadium
83Malawi2015LilongweCivo Stadium
84Senegal2015ZiguinchorStade Aline Sitoe Diatta
85Kamerun2016JaundeStade OmniSports
86Gabon2016Port-GentilStade de Port-Gentil
87Gabon2016Assok NgomoStade d’Oyem
88Kamerun2018DualaStade de la Reunification
89Mauritius2019Saint-PierreCote d’Or National Sports Complex
90Wybrzeże Kości Słoniowejw budowieAbidjanStade National de la Cote d’Ivoire
91Madagaskarw budowieAntananarywaStade Municipal de Mahamasina
  1. Analiza własna na podstawie: S. Menary, China’s programme of stadium diplomacy, w: International Centre for Sport Security Journal, t. 3, nr 3; R. Will 2012, China’s stadium diplomacy, w: World Policyhttp://worldpolicy.org/2012/06/06/chinas-stadium-diplomacy/, dostęp: 6.09.2021 r.; J. Tilouine, China’s ‘Stadium Diplomacy,’ A Winning Formula In Africa, w: Worldcrunchhttps://worldcrunch.com/opinion-analysis/china39s-39stadium-diplomacy39-a-winning-formula-in-africa, dostęp: 6.09.2021 r.; P. Amaresh, China’s Stadium Diplomacy: All that Glitters is Not Gold, w: The Diplomatisthttps://diplomatist.com/2020/11/03/chinas-stadium-diplomacy-all-that-glitters-is-not-gold/ ↩︎
  2. Analiza własna na podstawie Vondracek, H., 2019, China’s Stadium Diplomacy and its Determinants: A Typological Investigation of Soft Power, Journal of China and International Relations, Vol. 7, No 1. ↩︎