W raporcie „Sportowe Soft Power. Ranking Państw 2025” Polska zajęła 26. pozycję. Przeanalizowanych zostało 60, a sklasyfikowanych 30 państw. Co wpłynęło na lokatę Polski w tym zestawieniu?
Popularność polskich sportowców naszym atutem
Głównym składnikiem oceny Polski, pozytywnie wpływającym na jej pozycję w ogólnym rankingu, jest globalna rozpoznawalność sportowców, drużyn oraz rozgrywek i wydarzeń sportowych z danego kraju. W zestawieniu rankingowym tylko dla tego kryterium, Polska została sklasyfikowana na 11. miejscu.
Na taki wynik wpływa bardzo duża globalna popularność aż dwóch polskich sportowców: Igi Świątek oraz Roberta Lewandowskiego. Dodać również można szeroką rozpoznawalność Wojciecha Szczęsnego, który wśród kibiców piłki nożnej był znany, jednak większej, globalnej publice zaprezentował się dołączając do FC Barcelony.
Wśród innych szeroko rozpoznawalnych w świecie polskich sportowców należy wymienić Piotra Zielińskiego, Sebastiana Szymańskiego (zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, gdzie popularna jest liga turecka, w której obecnie gra), Huberta Hurkacza czy Jeremiego Sochana. Ten ostatni, wraz ze zwyciężczynią kobiecego Tour de France 2024 Katarzyną Niewiadomą, został twarzą kampanii promocyjnej Polskiej Organizacji Turystycznej.
Polscy przedstawiciele w zarządach
Polska ma pole do poprawy, jeśli chodzi o liczbę działaczy w organach zarządczych międzynarodowych organizacji sportowych. W 2024 zasiadali w nich:
Andrzej Kraśnicki1 – Stowarzyszenie Europejskich Komitetów Olimpijskich, Światowe Stowarzyszenie Narodowych Komitetów Olimpijskich
Zbigniew Boniek – Unia Europejskich Związków Piłkarskich (UEFA)
Agata Lang-Lelangue – Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI)
Marta Zawadzka – Międzynarodowa Federacja Hokeja na Lodzie (IIHF)
Witold Bańka – Światowa Agencja Antydopingowa (WADA)
Tomasz Chamera – Międzynarodowa Federacja Żeglarska (World Sailing)2
Maja Włoszczowska – Międzynarodowy Komitet Olimpijski (MKOl)3
W sporcie chodzi o wynik
Pozycję Polski w całym rankingu wyraźnie obniżają wyniki sportowe. W końcowym ujęciu na wynik Polski najbardziej wpłynęły sukcesy Iga Świątek, która triumfowała w kilku prestiżowych turniejach tenisowych (w tym Roland Garros 2024).
Igrzyska olimpijskie w 2024 roku, na których Polska zdobyła 10 medali, nie należą do najbardziej udanych igrzysk w historii naszego kraju. W tabeli medalowej Polska zajęła dopiero 42. miejsce, co wynika ze zdobycia tylko 1 złotego medalu.
W ramach pozostałych istotnych globalnie wydarzeń sportowych, Polska nie może pochwalić się wynikami, które miałyby swoje odzwierciedlenia w rankingu.
Polskie firmy obecne, lecz to za mało
Pozycję Polski obniża także poziom zaangażowania firm państwowych i prywatnych w sponsorowanie międzynarodowego sportu. Skromny udział firm rodem z naszego kraju ma swoje odzwierciedlenie tylko dzięki dwóm firmom:
Drutex – w 2024 roku znajdował się w oficjalnej siatce sponsorskiej włoskiego klubu piłkarskiego Interu Mediolan.
InPost4 – w 2024 roku znajdował się w oficjalnej siatce sponsorskiej najbardziej prestiżowego wyścigu kolarskiego na świecie – Tour de France.
Najważniejsze wnioski
1. Organizacja większej liczby istotnych międzynarodowych wydarzeń sportowych w przyszłości pozytywnie wpłynie na pozycję Polski w rankingu. Na ten moment jest to kluczowy brak polskiego sportowego soft power – mimo już dużego doświadczenia w tej kwestii. Poprzedni rok był jednak skromny pod tym względem.
2. Polskie przedsiębiorstwa angażując się w sponsoring międzynarodowego sportu powoli przełamują bariery ekonomiczne, mentalne oraz marketingowe. Większa liczba tego typu projektów polskich firm przełoży się na lepszy wynik w rankingu oraz wzmocni polskie sportowe soft power.
3. Polska ma szansę na poprawę pozycji w rankingu również dzięki szeroko zakrojonym działaniom nation branding, które mogą być eksponowane w międzynarodowym sporcie, np. ekspozycja logo „Poland Travel” w innych przestrzeniach niż obecne mogą zwiększyć świadomość turystyczną Polski wśród międzynarodowej publiki sportowej. Dotychczas te działania docierają do ograniczonej grupy zagranicznych odbiorców. Krokiem w dobrą stronę jest zaangażowanie sportowców w akcje promocyjne Polskiej Organizacji Turystycznej.
4. Polska powinna starać się budować zdolności lobbingowe poprzez wsparcie polskich przedstawicieli do zarządów organizacji sportowych. Ich obecność w tych gremiach daje możliwości wpływu na kierunki polityki organizacji.
5. Istotnym narzędziem budowania wizerunku państwa przez sport są sukcesy sportowe. W porównaniu do innych wymienionych tu kryteriów, są najtrudniejsze do osiągnięcia w krótkiej perspektywie czasowej. Na szczeblu państwowym można za to przygotować odpowiednie środowisko do organizacji i finansowania sportu – krokiem w dobrą stronę może tutaj być zapowiadana przez MSiT reforma polskiego sportu.
Cały raport dostępny tutaj:
- 10 stycznia 2025 roku Andrzej Kraśnicki zmarł w wieku 74 lat. ↩︎
- Organizacja nie była uwzględniana w rankingu za rok 2024. ↩︎
- Organizacja nie była uwzględniana w rankingu za rok 2024. ↩︎
- InPost jest zaangażowany w więcej podmiotów sportowych. Jest również partnerem hiszpańskiego klubu piłkarskiego Atletico Madryt, jednak klub nie ujmuje polskiej firmy w swojej oficjalnej siatce sponsorskiej. Drugi klub piłkarski, który znajduje się w portfolio sponsoringu sportowego InPostu – angielski Newcastle United – nie został ujęty w badaniu ↩︎
